I astme õppekava
Õppekava nimetus:
Sissejuhatus perekonna psühhoteraapiasse/Perekonna psühhoterapeudi pädevuskoolituse I aste
Õppekava maht:
100 tundi, millest 80 tundi on auditoorset tööd ja 20 tundi iseseisvat tööd. Kursus on jagatud viieks kahepäevaseks õppetsükliks.
Sihtgrupp ja õppes osalemise tingimused:
Õppetöös osalemiseks on vajalik kõrgharidus või selle omandamine. Kursus on mõeldud nende erialade spetsialistidele, kes töötavad või hakkavad töötama teiste inimestega ja kes klientide/patsientide paremaks abistamiseks vajavad teadmisi pere psühholoogiast ja pere psühhoteraapiast (pereteraapiast). Kursuse läbimine on eelduseks, et jätkata õpinguid perekonnapsühhoterapeudi II astme koolitusel.
Õpiväljundid. Õppekava edukalt läbinu:
- Mõistab perekeskse lähenemise olulisust laste, noorte ja täiskasvanute probleemide lahendamisel.
- Kirjeldab pere tõhusa toimimise mudeleid ning nimetab perekriiside põhjuseid.
- Oskab näha perekonda kui süsteemi ning genogrammi kasutades seda kaardistada.
- Mõistab perekeskse abistamise mudeleid.
- Kirjeldab pereteraapia peamiseid koolkondi ja mõistab süsteemse mõtlemise kujunemise ajalugu.
- Mõistab süsteemi ja kommunikatsiooniteooria põhialuseid.
Õppe sisu:
- Perekond. Mõiste ja tüübid. Pereelu arenguetapid ning arenguülesannete muutumine.
- Genogramm kui pereterapeudi töövahend.
- Pereteraapia ja selle kujunemise lugu. Pereteraapia arengut mõjutanud isikud ja koolkonnad.
- Kommunikatsiooni- ja süsteemiteooria põhialused.
- Emotsionaalsed protsessid perekonnas M. Boweni järgi
- Perekond strukturaalse pereteraapia vaatevinklist – perekonna ülesehitus, reeglid, hierarhia, allsüsteemid ja piirid. Perekonna kohanemine muutustega elus, arengukriisid.
- Strukturaalse pereteraapia olemus. Perekonna düsfunktsioon ja süsteemse ravi põhiprintsiibid. Strukturaalses teraapias kasutatavad tehnikad.
- Põlvkondadeülene peretöö M. Andolfi järgi.
- Milano koolkonna süsteemse pereteraapa kujunemise lugu. Sümptomi tähendus. Milano koolkonna pereteraapia põhimõisted: tsirkulaarsus, hüpoteeside püstitamine, neutraalsus. Sekkumised.
- Kiindumussuhe. Laps-vanem suhte areng. Pereteraapia võimalused kiindumussuhte häirete korral.
- EFT ja kiindumussuhte teema täiskasvanute suhtes.
- IMAGO paariteraapia – töö suhtega.
- Laste probleemid ja pereteraapia. Sümptomaatiline tsükkel ja selle katkestamine. Üldised
- põhimõtted lastega peretöös. Isade kaasamine. Lahutus ja selle mõju pereliikmetele.
- Kärgpered ja nende spetsiifilised probleemid.
- Töö laste ja noorukite häirete korral – agressiivsus, vägivald, depressioon, enesevigastamine ja arvutisõltuvus. Tehnikad seansil lastega töötamiseks.
- Psühhosomaatilise haigega pere. Pereteraapia alkoholismi ja muude kuritarvitamiste/sõltuvuste korral. Lapsed alkohooliku peres.
- Multiprobleemsed pered. Perekonna ressursid. Koostöö, võrgustikud mitmete asutuste vahel.
Õppemeetodid: Loeng, grupitöö, seminar, rolliharjutused, juhtumite arutelu, iseseisev töö
Iseseisev töö: õppejõudude poolt antava materjali lugemine, lõputöö, milleks on ühe pere analüüs toetudes õpitud teooriatele
Nõuded õpingute lõpetamiseks, sh hindamismeetodid ja hindamiskriteeriumid:
- Õpingute lõpetamise tingimuseks on osalemine auditoorses õppetöös vähemalt 80% ulatuses.
- Lõputöö kirjutamine. Lõputöös kirjeldatakse ühte perekonda strukturaalse ja süsteemse pereteraapia mõistetes vastavalt etteantud küsimustikule.
Hindamiskriteeriumid:
- lõputöös analüüsib õppija üht perekonda ja koostab genogrammi
- lõputöö on kirjutatud vastavalt lõputööjuhendile
- lõputöös on kasutatud perekonna analüüsimiseks õpitud teooriaid
- vorm on selge ja korrektne
- kirjalik töö on õigeaegselt esitatud
Kursuse läbimisel väljastatav dokument:
Koolituse lõpus väljastatakse tunnistus. Juhul, kui õppija ei ole esitanud nõuetekohast lõputööd, kuid on osalenud auditoorses töös, väljastatakse tõend osalemise kohta.
Koolitaja kompetentsust tagava kogemuse kirjeldus:
Eesti Pereteraapia Ühingu (EPTÜ) litsenseeritud pereterapeudid.